juli 26

Breinvoedsel, dé manier om je brein beter te laten functioneren

0  comments

Slim zijn is iets waarvan we denken dat het vast staat. Je kan natuurlijk altijd kennis tot je nemen en op die manier ‘slimmer’ worden, maar je vermogen om creatief na te denken en zaken te onthouden is iets waarvan we denken dat je het hebt. Hoe jouw hersenen functioneren daar moet je het maar mee doen.

Daar doen we onszelf en vooral ons brein mee tekort. Je kan immers wel direct invloed hebben op je hersenen door de juiste voedingsstoffen tot je te nemen. De gemiddelde Nederlander kan hier nog grote stappen in maken. Als voorbeeld krijgt die bijna evenveel suiker als groente op een dag binnen (110 gram tegenover 131 gram) en loopt zo veel belangrijke voedingsstoffen mis en krijgt schadelijke voedingsstoffen voor het brein binnen (Labee, 2021).

Gelukkig kunnen we bewust kiezen voor voedsel dat juist heel waardevol is voor je brein. Dit onderscheiden we als breinvoedsel. Dit soort voedsel bevat bovengemiddelde concentraties stoffen die je brein voeden, je hersencapaciteit versterken en een gezonde hersenbalans bewaken. Zodoende kan je dus direct het functioneren van je brein positief beïnvloeden waardoor je jezelf energieker, slimmer en gezonder gaat voelen!

Hieronder heb ik een top 5 van breinvoedsel samengesteld

  1. Water

Water is essentieel voor onze hersenen. Die bestaan voor meer dan 60% uit water en functioneren direct minder bij een klein verlies van 3% tot 4% procent aan vocht. Je kent het wel, als je je ineens duizelig of licht in je hoofd voelt, dat komt door het verlies van vocht. Zo kan je minder presteren bij cognitieve toetsen zoals examens. Drink daarom ongeveer 2 liter water per dag om je brein tot wel 30% beter te laten functioneren (Labee, 25-04-2021). Het is de makkelijkste manier om je brein te boosten want iedereen heeft toegang tot water!

2. Vis(olie)

Toen de mens vroeger in de buurt van water ging wonen en daardoor meer vis ging eten, maakte ons brein een gigantische sprong in de evolutie. Dat was vooral te wijten aan het feit dat we meer omega 3 binnenkregen. Dit is aanwezig in (vette) vis en remt mentale achteruitgang. Wilde natuurlijke zalm, haring, makreel of sardientjes zijn de beste bronnen om voldoende omega 3 binnen te krijgen (Zwaan, 18-02-2020). Het liefst minimaal 3x per week. Ik kan me voorstellen dat drie keer per week lastig te realiseren is. Een mooi alternatief is om met supplementen zoals visolie of algenolie je voedingspatroon te verrijken.

3. Bessen

Blauwe bessen, bosbessen en goji-bessen zijn lekker en ook nog eens super belangrijk. Ze zitten vol met vitamines en bevatten overigens ook nog eens heel veel antioxidanten. Dit zijn stofjes die essentieel zijn voor je brein omdat ze vrije radicalen bestrijden en celveroudering vertragen (Labee, 25-04-2021). Zo blijft je brein jong. Kortom: een must voor je voedingspatroon! Let wel op dat biologische bessen beter zijn omdat hier geen bestrijdingsmiddelen op worden gespoten die weer schadelijk kunnen je gezondheid op de lange termijn (Zwaan, 2021)

4. Noten

Vooral walnoten maar ook cashwenoten, paranoten en amandelen zijn goed voor je brein omdat ze net zoals bessen antioxidanten bevatten waardoor ze je brein beschermen van veroudering. Ze bevorderen de cognitieve functies van het brein (Zwaan, 18-02-2020). Naast de gezonde werking van noten zijn ze ook nog eens heel makkelijk in te passen in je voedingspatroon, doordat je ze tijdens elke maaltijd of als tussendoortje gegeten kunnen worden.

5. Donkere bladgroenten

We weten het allemaal, groenten zijn goed voor je omdat er allerlei belangrijke voedingsstoffen in zitten. Zo ook voor je brein. Als je varieert met verschillende kleuren groenten krijg je veel verschillende voedingsstoffen binnen, maar als ik één soort groente moet aanduiden als breinvoedsel dan zijn dat donkere bladgroenten. Denk dan aan spinazie, rucola en boerenkool. Deze groenten bevatten veel waardevolle voedingsvezels, vitamines en mineralen die cruciaal zijn voor een gezond brein (Labee, 25-04-2021).

Jij kan dus direct invloed hebben op hoe je brein functioneert! Reflecteer op je eetgewoontes en kijk waar jij echt stappen kan maken om bewuster te kiezen voor breinvoedsel. We hebben tegenwoordig zoveel mogelijkheden tot onze beschikking om gezonder te leven. Alleen jij kan voor jezelf deze mogelijkheden omzetten naar concrete actie waar jij direct de vruchten van plukt!

Succes!


Tags


You may also like

Belemmeringen rondom voeding

Belemmeringen rondom voeding

Energie tip

Energie tip
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .