januari 15

Acceptatie van emotie

0  comments

Geef emoties een plaats door er bewust aandacht aan te geven

Label een emotie als een signaal van je lichaam dat het iets ervaart, negatief, neutraal of positief. Accepteer wat je voelt in je lijf, ook al is het negatief. Hoe doe je dat?
Laat het gevoel er gewoon zijn:

  1. Leg je hand op de plaats waar je stress of angst voelt
  2. Adem ernaartoe en voel wat je lijfelijk ervaart, dus de sensatie
  3. Al na een paar minuten wordt het rustiger in je lichaam

Hoe emoties werken

Emoties worden veroorzaakt door biochemische stofjes die aangestuurd worden door het brein. Dus als je geheel focust op de plek waar je je emotie voelt, lost de emotie op. Dit omdat de hersenen niet meer door een gedachte worden aangezet om stofjes aan te maken die het biochemische proces van de ‘emotie ervaring’ creëren.

Door gevoelens in je lijf te ervaren en deze toe te laten erken je jezelf. Besef dat we vaak meer last hebben van het wegdrukken en niet toelaten van gevoelens, dan van de emotie zelf. Dat komt omdat we geneigd zijn om geen negatieve gevoelens te ervaren. Onze automatische piloot is er dus op geprogrammeerd om emoties te negeren.

 

Het belang van het accepteren van emoties

Als we geen contact maken met dat wat we ervaren (voelen), dan gaan we een emotionele blokkade opbouwen. Met als logisch gevolg dat je je nog steeds ongelukkig voelt, omdat je lichaam niet meer kan ‘stromen’. Hierdoor komt je brein in een negatieve vibratie en creëert het vooral negatieve gedachten en gevoelens, dat resulteert in negatief gedrag. Je gaat bijvoorbeeld mopperen op je kinderen, op jezelf, op je partner of op je manager.

 

Doorbreek dit systeem door de situatie waar je bang, verdrietig of boos over bent voor je te halen en de emotie te verkennen zoals hierboven is beschreven. Laat het er gewoon zijn. Daarna vraag je jezelf: wat heb ik nodig? Bijvoorbeeld een kop thee, een bad of even iemand bellen waarmee je het kan delen.
Luister naar jezelf en doe wat belangrijk is voor jou. Je bouwt hiermee aan je eigenwaarde en dat maakt je positiever over jezelf. Bovendien leer je jezelf aan om emoties gelijk een plaats te geven in plaats van ze weg te stoppen. Je zal je daardoor ook gelijk een stuk lichter gaan voelen.

 

Blog van Vera


Tags


You may also like

Breinvoedsel, dé manier om je brein beter te laten functioneren

Breinvoedsel, dé manier om je brein beter te laten functioneren

Belemmeringen rondom voeding

Belemmeringen rondom voeding
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .